Elbiler kan blive fremtidens energilagre

Forskere forslår nytænkning i måden at bruge vores transportmidler på. Elektrikerne har fokus på området

Northumbria Universitet - skærmdump af PM

Den er fart på udvikling af ideer til den grønne omstilling, og et af de steder, der tænkes tanker, er Northumbria University i Newcastle i England. Her har en gruppe forskere studeret, hvordan man kan kombinere en øget (gen-)anvendelse af elektriske køretøjer med reduceret afhængighed af CO2-intensiv strøm fra elnettet og med en øget anvendelse af lokalt genereret vedvarende energi.

Ifølge en pressemeddelelse vil de præsentere deres ideer på et arrangement i dag. Universitetslektor Richard Kotter fortæller, at det blandt andet drejer sig om en ændring i den måde, vi tænker elbiler på:

– Lad os ikke se på dem kun som en form for transport, men også som en metode til kortvarig energilagring – ved at bruge dem til at udveksle eller handle med energi, hvor det er nyttigt.

Smartere brug af batterier

I øjeblikket er de fleste køretøjer uvirksomme store dele af døgnet og bruges typisk kun i spidsbelastninger om morgenen og eftermiddagen til pendling. Det samme kan siges om kommercielle distributionskøretøjer, der er uvirksomme natten over og i store dele af weekenden.

Elbilens batteri kan bruges smartere, mens køretøjet ikke er i brug, herunder til opladning fra vedvarende energikilder hvor overskydende energi derefter kan bruges til at drive andre apparater, hvad enten det er i hjemmet, i erhvervslivet eller på tværs af byen, når det er mest nødvendigt. Eventuelt kan et overskud ledes tilbage til det centrale energinet.

I det foreslåede system, kendt som Vehicle for Energy Services, skal de elektriske køretøjer lades op af vedvarende energi, såsom sol eller vind, i løbet af dagen hvor sollyset er på sit højeste.

– Det kan også være fornuftigt at have et ekstra reservebatteri, for eksempel hjemme eller på arbejdet, der kan oplades med vedvarende energi, når elbilen er i brug. Denne energi kan derefter bruges til at oplade bilbatteriet, når køretøjet parkeres på stedet igen, siger Richard Kotter.

Elektrikernes rolle

Forskerne på Newcastle-universitetet har studeret området gennem de seneste tre år og deltaget i pilotprogrammer i Storbritannien, Norge, Holland og Belgien, hvor der er lavet test af koblingen mellem køretøjer, smart opladning og netsystemer.

I det kommende nummer af fagbladet Elektrikeren sætter en række artikler fokus på elektrikernes rolle i forbindelse med blandt andet smartere opladning i den fremtidige satsning på elbiler. Bladet bliver offentliggjort i næste uge.

Skærmdump fra fagbladet Elektrikerennr. 7 2019